Het begin op een stokje

Ik heb besloten mijn ondernemersverhaal vanaf vandaag met jullie te delen...


Ondernemersverhalen komen meestal pas naar buiten na het bereiken van succes. Dan verschijnen de artikelen, volgen de podcastuitnodigingen, en worden ondernemers gevraagd als spreker. Succes lijkt een voorwaarde om relevant te zijn.


Maar vóór dat succes is er al een lange weg afgelegd. De avontuurlijke weg vol hindernissen boeit me enorm: de worstelingen, moeilijke keuzes, pijn, doorzettingsvermogen, discipline en drive interesseren me mateloos. Ik lees er graag over, luister er graag naar, en laat me door deze verhalen inspireren op mijn eigen pad.


Ik zocht lotgenoten die willen starten en bouwen, en hun reis willen delen. Er valt veel te leren van rauwe ondernemersverhalen: de fouten, de lessen, de tips en de tricks. De afgelopen jaren heb ik intensief naar podcasts geluisterd waarin ondernemers worden geïnterviewd. Dit heeft me enorm geholpen in mijn persoonlijke groei en bij het ontwikkelen van een ondernemersmindset. Ondernemers kiezen voor eigen verantwoordelijkheid, onafhankelijkheid en vrijheid. Hiervoor nemen ze risico’s en stappen ze uit hun comfortzone om te kunnen groeien.


In februari presenteerde ik YALPAK. Het product van YALPAK heeft in het proces al een paar keer een gedaantewisseling ondergaan. Vandaag is het even radiostilte bij YALPAK, tijd om te reflecteren en te bezinnen. Het product en het doelpubliek worden weer wat aangepast.


Het moeilijkste en belangrijkste voor een ondernemer is om het product helder te definiëren. Wat is het specifieke probleem dat ik wil oplossen? Hoe ga ik dat probleem oplossen? Voor wie is mijn product of dienst? Als de antwoorden op deze vragen constant veranderen, wordt het chaotisch. Helderheid is cruciaal. Als ik het niet duidelijk kan uitleggen, kan ik moeilijk verwachten dat mijn doelgroep het begrijpt. 





In februari kwam ik naar buiten als reisbureau met drie avontuurlijke zomerreizen in Oostenrijk, gericht op drie verschillende doelgroepen. Na anderhalve maand heb ik alle reizen moeten annuleren vanwege te weinig animo, een slecht gevoel en nul inschrijvingen. Drie grote fouten (of naïeve denkbeelden) speelden hierbij een rol:


Drie verschillende doelgroepen: Dit betekende drie marketingcampagnes. Voor iemand met een voltijdse baan was dit onhaalbaar.

Te laat beginnen: In februari starten met reizen voor de zomer was ambitieus. Mensen weten meestal in januari of februari al wat ze in de zomer gaan doen.

Onbekend is onbemind: Een reisbureau zonder trackrecord trekt weinig klanten aan. Vertrouwen is essentieel. Mensen willen verhalen horen, foto’s zien, reviews lezen.

Het goede nieuws was dat ik dit snel doorhad. Het slechte nieuws was dat ik mijn hele businessplan moest weggooien en terug naar de tekentafel moest. Wat is YALPAK dan wel? Alles wat YALPAK was, heb ik weggegooid.


De juridische en administratieve stappen om een reisbureau te worden, heb ik snel teruggedraaid. Ik zat nu zonder reizen, logisch toch? De eerste fout was dom, de tweede fout ook, maar aan de derde fout kon ik nu wel beginnen werken. Als YALPAK ooit een reisbureau wil worden, moet het een brede basis hebben met veel volgers, vertrouwen uitstralen en een trackrecord hebben. De oplossing zag ik in het lokaal en laagdrempelig organiseren van activiteiten met dezelfde insteek als de reizen die ik oorspronkelijk aanbood. De SUMMIT, je hebt hem vast wel gezien. Een topidee! Ik bedenk een leuke, sportieve en avontuurlijke activiteit met professionele begeleiding om mensen uit hun comfortzone te halen en samen een leuke tijd te hebben. Dit kan niet misgaan. Zo kan ik kleinschalig beginnen, een topervaring leveren, en mensen die deelnemen zullen het doorvertellen, waardoor het kan groeien.


Ik heb twee SUMMITS georganiseerd en ze waren superleuk! Het enige nadeel: veel gedoe en onderaan de streep nul euro. Wat had je gedacht? Je begint net, je kunt niet verwachten dat je meteen sky-high gaat, toch?




Het organiseren van activiteiten waar particulieren zich voor kunnen inschrijven, bleek een moeilijk businessmodel. Je moet hemel en aarde bewegen voor inschrijvingen. Ik was nooit zeker of er überhaupt inschrijvingen zouden komen. Dit gaf me veel onzekerheid en stress. De kosten liepen door: posters, flyers, Facebook-ads, Instagram-ads, elke dag posten op Instagram, tijd, energie en geld vlogen naar buiten. Na de tweede SUMMIT moest ik constateren dat dit niet echt levensvatbaar is met de tijd en middelen die ik heb (voltijds werken en YALPAK als bijberoep).


Ondertussen kreeg ik aanvragen van bedrijven voor teambuildings. Een nieuwe opportuniteit, een nieuwe weg misschien. Op 28 mei organiseer ik mijn eerste teambuilding-event voor een bedrijf uit Herentals. Ik merkte meteen enkele grote voordelen: ik hoef op voorhand geen activiteit in elkaar te zetten, ik hoef daarna geen marketing te doen om inschrijvingen te krijgen, ik hoef geen financiële stress te hebben, en ik weet zeker dat er mensen zijn die gaan deelnemen. Ik kan er bovendien mijn missie in verwerken. Op termijn kan ik teambuildings en evenementen organiseren in het buitenland, als daar kansen voor zijn. Ik kan me profileren voor sportieve en avontuurlijke teambuildings. Waar ik voorheen voor elke SUMMIT een andere marketingcampagne moest opzetten, is dat nu eenvoudiger: ik adverteer als avontuurlijk en sportief eventbureau met één doelgroep: "Voor bedrijven die begrijpen dat investeren in mensen niet alleen de teamspirit verhoogt, maar uiteindelijk ook betere bedrijfsresultaten oplevert!". 


YALPAK in een notendopje:

[ De menselijke weg naar méér winst ]

Kies voor avontuurlijke en sportieve events en teambuildings op maat, gericht op het versterken van je menselijk kapitaal. Creëer gemotiveerde medewerkers, een hecht team en enthousiaste ambassadeurs voor jouw bedrijf. Investeer in wat echt belangrijk is: gelukkige werknemers zorgen voor een betere werksfeer en uiteindelijk voor méér winst!


Daarnaast willen we een in-house community van ondernemers oprichten waarmee we activiteiten kunnen doen. Een community van ondernemers die samen gaan sporten en het avontuur opzoeken terwijl ze kunnen netwerken en waarde kunnen delen met elkaar. Binnenkort meer info!


Ik ben nog aan het bedenken hoe ik dit allemaal netjes en helder in de wereld kan zetten, zodat iedereen weet wat YALPAK is en voor wie we er zijn. Omdat YALPAK zich meer op professionals gaat richten, zullen we actiever worden op LinkedIn en Facebook wat laten varen.




Tot slot wil ik mijn vier grootste lessen delen die ik tot nu toe heb geleerd:


Focus: Baken af wat belangrijk is en laat dingen vallen die je niet helpen je doel te bereiken. Cut the bullshit. Kies en betaal de prijs. Je moet veelal nee zeggen om je focus te behouden.

Helderheid: Als ik het niet weet, zal iemand anders het ook niet begrijpen. Dit geldt voor je dienst of product. Heb je doelgroep helder, het bespaart je een heleboel gedoe en afdwalingen. Met helderheid kun je focussen.

Elke dag een beetje: Elke dag een beetje wint altijd van af en toe heel veel. Deze zin zou iedereen elke dag moeten lezen. Hierin zit het succes van elke ondernemer. Elke dag consistent een beetje bouwen met helderheid en focus, en je zult zien dat al die beetjes samen een heleboel worden.

Dynamisch proces: Van 3 reizen naar de organisatie van events en teambuildings in 4 maanden. Het is al redelijk dynamisch geweest. Door feedback, door buikgevoel, door de markt te lezen, door zelfkennis die rijker wordt, ben je genoodzaakt constant te schakelen, fijn te tunen, het stuur te draaien en van richting te veranderen. Ikigai is waar we ooit moeten belanden. De weg ernaartoe is dynamisch. Het is gewoon zo.

Tot zover mijn eerste blog. Het is een inleidende blog geweest, ook een recap van wat er tot nu toe is gebeurd met YALPAK. Ik neem diegenen mee die willen in mijn ondernemersverhaal. Hopelijk kan het een beetje van waarde zijn voor sommigen. Het leven is aan de doeners, de vechters en de niet-quiters. Aan iedereen waarbij het ook kriebelt: 

Geloof in iets, heb een grote droom, ga ervoor en kijk niet om naar angst. 


Gegroet

&

Pce Out!



Jan